Website optimalisatie

Haal jij het maximale uit je website? 10 dikke tips

Oftewel: jouw opstap naar website optimalisatie

Voor vrijwel elk bedrijf is de website een van de belangrijkste communicatiekanalen. Of het nu alleen een online visitekaartje is of een dikke online salesmachine, het moet gewoon goed zijn. Dat begint met een professionele uitstraling om vertrouwen te wekken bij potentiële klanten. Het toont aan dat je wilt investeren in een waardevolle online aanwezigheid. Lees de tips wanneer je een website gaat (laten) bouwen of tips wilt om je huidige website te optimaliseren.

Online vindbaarheid

Maar er zijn natuurlijk meer basisvoorwaarden voor een goede website. Je wilt bijvoorbeeld gemakkelijk gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Je hebt vast wel van SEO gehoord: Search Engine Optimization. Heb je dat op orde dan scoor je hoger in zoekresultaten. Dus meer kans dat potentiële klanten je website vinden.

Marketingtool

Met andere woorden: je website is een krachtige marketingtool om je bedrijf mee te promoten, om je bedrijf te positioneren zoals het past bij je ondernemersdoelen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld als expert op je vakgebied. Dat versterk je onder andere met blogs of andere waardevolle content die interessant is voor je doelgroep.

Informatie voorziening

Als het gaat om websiteoptimalisatie blijfthet belangrijkste uiteindelijk: geef je jouw klanten de informatie die ze nodig hebben. Daarmee help je ze echt verder (en gaan ze over tot aankoop of het opnemen van contact) en daarmee geeft Google jouw site een betere positie. En daarmee blijf je de concurrentie net weer een stapje voor.

10 tips voor website optimalisatie

Je voelt het al een beetje aan: website optimalisatie heeft vele facetten en honderden details om rekening mee te houden. Maar waar begin je? We geven je alvast 10 dikke tips om je eens over te buigen. Hier komen ze…

  1. Zorg voor een heldere en overzichtelijke navigatie. Zo stuur je bezoekers gemakkelijk door de website en vinden ze snel wat ze zoeken.
  2. Werkt je site lekker op mobiel? Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om te browsen. Better make it easy!
  3. Een snelle website (laadtijd) is belangrijk voor de gebruikerservaring en voor je SEO-resultaten.
  4. Hoe is de kwaliteit van de inhoud? Dat moet interessant en relevant zijn voor de doelgroep. Daarmee vergroot je de betrokkenheid van je bezoekers.
  5. Maak je website visueel aantrekkelijk. Een goed ontwerp geeft een goede eerste indruk. Het zorgt voor impact.
  6. Check de CTA’s! Eh, watte? Duidelijke call-to-actions (CTA’s) leiden bezoekers naar de belangrijkste pagina’s en stimuleren conversies.
  7. Analyseer het gebruik. Het wordt nog wel eens vergeten om tools zoals Google Analytics te implementeren. Zo krijg je inzicht in het gedrag van de bezoekers.
  8. Test regelmatig. Zoek uit hoe elementen op je website het doen bij je doelgroep, zoals de CTA’s, en pas ze aan. Een website is een nooit af!
  9. Zorg ervoor dat de website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, inclusief het gebruik van relevante zoekwoorden en meta-tags.
  10. Zorg voor een goede beveiliging: dus SSL-certificaten en andere beveiligingsmaatregelen om persoonlijke gegevens van je bezoekers te beschermen.

En vergeet vooral niet: zorg voor goede teksten, goed beeldmateriaal en een goed verhaal. Het echte verhaal! Want praatjes vullen geen gaatjes en dooddoeners trekken geen klanten aan. Dat je kwaliteit verkoopt en dat je betrouwbaar bent is geen verkoopargument. Dat is het minimale wat klanten mogen verwachten. Wat is nu echt uniek aan jouw product, dienst of aanbod? Wees onderscheidend, dan blijf je de concurrentie altijd een stapje voor. Dat geldt niet alleen voor je website maar ook voor je hele merk en organisatie. Maar daarover een andere keer. Voor nu succes met je eerste stappen op het pad van website optimalisatie. En als je hulp nodig hebt, weet je ons te vinden.

Ik wil meer kennis opdoen