Locatie:

Zwitsal Apeldoorn
Vlijtseweg 130
7317 AK Apeldoorn

Routebeschrijving

Merkpositionering: wat is jouw plek in de markt?

Een goede merkpositionering is belangrijk voor elke organisatie, groot en klein. Maar wat is het eigenlijk. En waarom is het zo belangrijk? Zetten we even voor je op een rij.

De naam zegt het al: positionering. Het bepaalt jouw positie in de markt, in de hoofden en harten van je klanten. En die plek kies je op het snijpunt van drie essentiële vraagstukken:

  1. Wat is jouw kracht? Jouw unieke vermogen?
  2. Wat zijn de behoeftes van jouw belangrijkste doelgroepen?
  3. Wie zijn je grootste concurrenten en hoe onderscheiden ze zich?

Basis voor merkstrategie
Hierop bouw je een merkstrategie die jouw unieke positie helpt claimen en versterken. Het helpt je te sturen hoe je merk wordt gezien en gevoeld door je doelgroep. Niet volledig. Maar je probeert er wel invloed op uit te oefenen. Het gaat er dus niet alleen om wat je doet en wat je verkoopt, maar ook om de manier waarop je jezelf presenteert. Dus met een goede merkpositionering zorg je voor:

  • Onderscheidend vermogen
    De concurrentie is moordend. Dus onderscheid je van de rest. Laat zien wat jouw bedrijf anders maakt en waarom klanten voor jou moeten kiezen.
  • Consistentie
    Met consistente communicatie zorg je voor een eenduidig verhaal naar je doelgroep. Zo bouw je vertrouwen, loyaliteit en herkenbaarheid op. Dan komen ze terug voor meer.
  • Emotionele verbinding
    Met een duidelijk en overtuigend gekozen positionering bouw je een emotionele band op met je publiek. Je laat ermee zien dat je hun behoeften en drijfveren begrijpt. Daarmee sluit je dus ook bepaalde groepen uit. Dat is prima. Die passen gewoon niet bij jouw merk.
  • Hogere waardeperceptie
    Klanten betalen meer voor een merk waar ze vertrouwen in hebben. Een goede merkpositionering helpt daarbij, want mensen associëren dat met hogere kwaliteit en waarde.
  • Verbeterde marketing- en reclameprestaties
    Eigenlijk logisch. Weet je beter waar je voor staat, dan is dat ook beter door te vertalen in marketing en communicatie. De kwaliteit gaat omhoog en daarmee ook het resultaat.
  • Richting en focus
    Een goede merkpositionering geeft je ook richting en focus voor de toekomst van je merk. Het helpt je om duidelijke doelen te stellen, bijvoorbeeld als het gaat om productontwikkeling, employer branding, branding en andere belangrijke onderdelen van jouw bedrijf.

Dit is natuurlijk een korte samenvatting, maar het mag duidelijk zijn. Goed positioneren biedt veel voordelen. Het is een slimme investering voor de toekomst. Niet alleen van je merk maar van je hele bedrijf.

Ik wil meer kennis opdoen