Locatie:

Zwitsal Apeldoorn
Vlijtseweg 130
7317 AK Apeldoorn

Routebeschrijving

Interne communicatie visual waar staat: your ideas matter, write them down ;)

Winnen begint binnen: Het belang van goede interne communicatie

Denk je aan branding of aan bouwen aan je merk, dan denk je waarschijnlijk vooral aan logo’s, social media, dikke campagnes, en pakkende slogans. Maar dan ga je even voorbij aan een cruciaal aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: interne communicatie. Oftewel het optimaal en maximaal inzetten van je belangrijkste kapitaal. Je eigen mensen dus. Zij zijn misschien wel de belangrijkste dragers van je merk. Hoe dat zit en wat je ermee kunt, dat zetten we graag even voor je op een rij.

Wat is interne communicatie?

Oké. Waar hebben we het eigenlijk over als het gaat om interne communicatie? In algemene zin gaat het om de uitwisseling van informatie en ideeën binnen jouw organisatie. Dus niet alleen al die memo’s en e-mails die binnen de muren van het pand worden verstuurd, maar ook de bedrijfscultuur met bijbehorende waarden en doelen.

Met andere woorden: het verhaal dat binnen jouw organisatie leeft. En dat verhaal dragen collega’s ook uit naar buiten. Of ze nou willen of niet. Ze vertellen het op verjaardagen, bij salesgesprekken aan de telefoon of in gesprekken met mogelijke nieuwe collega’s. Dus dat verhaal heeft een verbindend element én bepaalt mede je bedrijfsimago. Daar wil je natuurlijk wel een beetje invloed op en controle over hebben. Hoe dan?

De kracht van en voor je merk

Je merk is meer dan een logo. Het is de belichaming van je bedrijf en een totaal aan associaties en ideeën dat daarbij hoort. En alleen als medewerkers écht begrijpen wat dit inhoud, kunnen ze het consistent uitdragen. Dat is dus van onschatbare waarde voor je merk. Daarom wil je het voeden en sturen. Het gaat daarbij om:

Authenticiteit

Als collega’s oprecht geloven in de waarden van het bedrijf, straalt dat authenticiteit uit naar klanten. En dat zorgt weer voor vertrouwen.

Efficiëntie

Met een duidelijk verhaal vermijd je verwarring en bevorder je efficiëntie. Medewerkers die weten wat er van hen verwacht wordt, dragen effectiever bij aan je merk.

Innovatie

Een open communicatiecultuur moedigt collega’s aan om met ideeën en feedback te komen. Dit kan verrassende oplossingen zorgen.

Talentbehoud

Medewerkers die zich betrokken en geïnformeerd voelen, zijn vaak loyaler. Zo behoud je talent en dat draagt bij aan de continuïteit en groei van je merk.

Implementeren maar!

Leuk allemaal, maar hoe zorg je ervoor dat het geborgd is in de organisatie en consistent wordt uitgevoerd? Dat verschilt natuurlijk per organisatie, maar we geven je een paar handvatten.

1. Een communicatieplan

Alles begint met een plan. Dus bepaal doelstellingen, identificeer doelgroepen binnen de organisatie en kies de juiste kanalen. Denk hierbij aan nieuwsbrieven, intranet, of bijeenkomsten in de kantine. En maak bepaalde collega’s verantwoordelijk voor de uitrol en voortgang.

2. Betrek het management

Het management speelt een sleutelrol. Als zij vol overtuiging laten zien dat ze achter het verhaal staan, dan gaat het rollen. Dus helpen ze bij het overbrengen van de bedrijfswaarden en -cultuur. Consequent en duidelijk.

3. Train medewerkers

Leer medewerkers om effectief en consistent te communiceren en laat zien hoe ze de bedrijfswaarden in hun dagelijkse werkzaamheden moeten toepassen.

4. Stimuleer tweerichtingsverkeer

Interne communicatie is niet top-down. Vraag om feedback en doe er dan ook echt iets mee. Dit kan via enquêtes, feedbackformulieren of open vergaderingen.

5. Evalueer en optimaliseer

Stel KPI’s (Key Performance Indicators) vast en monitor ze regelmatig om de effectiviteit van je communicatie te meten. Gebruik de resultaten om je strategie bij te stellen waar nodig.

Onmisbaar element voor succes

Interne communicatie begint dus intern, zoals het woord al zegt. Maar het heeft ontzettend veel impact op je imago voor de buitenwereld. Als je het goed uitvoert tenminste. Dus zorg goed voor deze stille kracht achter je merk. Zorg voor duidelijke waarden en doelen, creëer een authentieke merkbeleving en een consistente vertaling naar je collega’s. Dit leidt niet alleen tot betrokken en gemotiveerde medewerkers, maar uiteindelijk ook tot tevreden klanten die zich graag aan je bedrijf verbinden. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Handig! Ik wil meer kennis opdoen