De overweldigende kracht van een corporate story
Vertel het echte verhaal
Misschien herken je het wel. Je bent ooit als ondernemer in je eentje begonnen. Je zoekt klanten of opdrachtgevers en bent eigenlijk 24/7 met je bedrijf bezig. Het gaat lekker en je groeit. Je neemt mensen aan en voor je het weet ben je met 5 of 10 collega’s. Dan moet je ook serieus met je merk en marketing aan de slag. Uitdaging!
Omdat je het altijd zelf deed, heb je redelijk in je hoofd waar je als ondernemer voor staat. Maar hoe zit dat met je organisatie als geheel? Gelden nog steeds dezelfde normen en waarden? Zit je nog op dezelfde koers en wordt dat ook gedragen door alle medewerkers? Hebben jullie een gezamenlijk verhaal, waarmee iedereen de markt op kan als dat nodig is? Want je wilt natuurlijk wel een eenheid vormen. Een corporate story kan dan helpen.
Wat is een corporate story
Wat dat is? Eigenlijk simpel. Je vertelt het verhaal van je organisatie, waarin verleden, heden en toekomst aan bod komen. Een krachtig narratief dat de identiteit, waarden, visie en missie van een bedrijf verwoordt. Je brengt het merk ermee tot leven en maakt een emotionele connectie met het publiek, zowel intern als extern.
De essentie van je bedrijf
Dat gaat dus verder dan een simpele chronologische beschrijving van de gebeurtenissen. Het gaat erom de essentie van het bedrijf te vangen, de reden waarom het is opgericht en wat het uniek maakt. Het benadrukt prestaties, uitdagingen, tegenvallers en mijlpalen. Zo illustreer je de ontwikkeling en hoe je bedrijf zich aangepast aan veranderende omstandigheden.
Daarmee is het dus ook een leidraad voor medewerkers, waardoor ze de waarden en doelen van het bedrijf beter begrijpen en zich ermee kunnen identificeren. Het inspireert en motiveert werknemers, en fungeert als een gemeenschappelijk referentiepunt dat het team verenigt en richting geeft.
Opbouwen van een reputatie
Extern speelt een corporate story een belangrijke rol bij het opbouwen van de reputatie en het imago van een organisatie. Het creëert een authentiek beeld van het bedrijf en communiceert dit naar klanten, investeerders, partners en andere stakeholders. Hiermee ontwikkelen ze een emotionele band met het merk en het bedrijf, en dat geeft vertrouwen.
Geen marketingtrucje
Een succesvolle corporate story is consistent en geloofwaardig. Het weerspiegelt de kernwaarden en cultuur van de organisatie en wordt ondersteund door tastbare bewijzen en positieve ervaringen. Dat maakt het tot meer dan een marketinginstrument; het is een integraal onderdeel van je bedrijfsstrategie en identiteit.
Jouw corporate story in het kort:
- Opbouwen identiteit > jouw unieke verhaal waar klanten op aanhaken.
- Verbinding met klanten > vanuit emoties creëer je een sterke band en vertrouwen.
- Betrokken medewerkers > werk aan een sterke bedrijfscultuur en inspiratie voor je collega’s.
- Krachtige marketing en branding > opbouwen van merkbekendheid en een consistente boodschap.
- Differentiatie en concurrentievoordeel > een authentiek en onderscheidend verhaal dat resoneert met klanten.
En wat ook wel fijn is voor de rust in je hoofd: een corporate story geeft focus. Het helpt je keuzes te maken. Dit doe ik wel en dit doe ik niet meer. Past bij de evolutie van ‘ik pak alles aan wat ik kan krijgen’ naar ‘ik doe alleen waar ik goed in ben en geloof daar in’. Succes! En mocht je nog een tip willen hebben, schroom niet …
Bekijk dit inspirerende voorbeeld eens, gevangen in een mooie video.
Handig! Ik wil meer kennis opdoen