Vervullen van vacatures; het is inmiddels een nationaal probleem. Heb je er ook moeite mee? Lees dan vooral verder. Want een van de oplossingen ligt in je werkgeversmerk. Oftewel: employer branding. Grote onderneming hebben hier complete HR- en communicatieafdelingen voor, maar hoe ga je ermee om als kleinbedrijf? Misschien heb je geen budget om dit groots aan te pakken? Misschien heb je een collega die HR er een beetje ‘bij’ doet? Dan is employer branding een uitdaging. Maar dit maakt het niet minder belangrijk, zeker in deze markt.
Hoe trek je toch de juiste kandidaten aan? In deze blog delen we een paar slimme tactieken. Doe er je voordeel mee!
1. Definieer je werkgeversmerk
Wat voor werkgever ben je en wat wil je uitstralen? Goed om daar eens mee te beginnen. Denk na over wat jouw bedrijf uniek maakt, wat jij en je collega’s belangrijk vinden bij het zaken doen en wat je te bieden hebt aan je medewerkers. Dit verhaal is je basis en het is zaak dit consistent te communiceren.
2. Gebruik social media
Misschien een inkopper, maar sociale media zijn een geweldige plek om bij potentiële kandidaten onder de aandacht te komen. Berichten over bijvoorbeeld jouw bedrijfscultuur, medewerkers en arbeidsvoorwaarden geven een goed beeld van je organisatie. Zorg voor een professioneel en aantrekkelijk profiel. En maak keuzes. Beter 1 kanaal goed dan 2 half.
3. Maak ambassadeurs van je collega’s
Heb je blije medewerkers? Dan heb je de beste ambassadeurs voor je bedrijf al in huis. Vraag ze om verhalen en ervaringen te delen. Dit geeft potentiële kandidaten een authentiek beeld van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. En stimuleer je collega’s bijvoorbeeld met een beloningsprogramma voor het aanbrengen van nieuw personeel.
4. Organiseer evenementen
Evenementen zijn een geweldige manier om jouw bedrijf te promoten en om potentiële kandidaten te ontmoeten. Organiseer bijvoorbeeld een open dag of een workshop om ze kennis te laten maken met de werkcultuur, jouw producten of je manier van werken.
5. Zorg voor een aantrekkelijke carrièrepagina
Potentiële kandidaten kijken als eerste op je website. Zorg dus voor een aantrekkelijke carrièrepagina, met informatie over je bedrijfscultuur, openstaande vacatures, arbeidsvoorwaarden en collega’s. Video is daarbij een heel mooi hulpmiddel.
6. Geef kandidaten een goed gevoel
Klinkt heel logisch, maar in de drukte van alledag schiet het er nog wel eens bij in: zorg dat mensen die in contact met je bedrijf komen een positieve ervaring hebben. Dus: snel reageren op sollicitaties, een transparant proces, duidelijke reacties en je oprechte aandacht. Ook kandidaten die het niet worden, kunnen ambassadeurs zijn.
7. Employer branding is een continu proces
Employer branding stopt niet als de mensen eenmaal aan boord zijn. Het gaat om het volledige carrièrepad van je collega’s. Daarmee is het dus per definitie een combinatie van communicatie, marketing en HR. Regelmatig evalueren en verbeteren dus. Bijvoorbeeld door feedback te vragen van je medewerkers.
Het is begrijpelijk dat je als kleine ondernemer misschien terughoudend bent om met employer branding aan de slag te gaan, helemaal als je weinig kennis hebt van HR, marketing en communicatie. Maar het is wel relevant als je je wilt onderscheiden in de competitieve arbeidsmarkt. En het hoeft niet per se duur te zijn. Begin met de middelen die gratis ter beschikking staan, zoals sociale media en je huidige medewerkers. Begin vooral en draag het consistent uit. Het is een continu proces dat voortdurend moet worden gevoed en bijgestuurd. Maak het gewoon een beetje leuk voor jezelf.
Contact