De nuchtere kijk op contentmarketing
Oké. We geven het meteen toe. In marketingland zijn we nogal goed in het creëren van buzz-words, het opblazen van hypes en achternalopen van trends. Wij proberen daar een beetje tegenwicht aan te geven met een portie Apeldoornse nuchterheid. In dit blog gaat het namelijk over contentmarketing. Al jaren in de top 3 van hot-topics in de wereld van online marketing. En het is zeker een belangrijk onderwerp, maar als je er vanuit de traditionele marketingwetten naar kijkt, is het eigenlijk een heel logisch verhaal. Daar gaat-ie.
Waarde en relevantie zijn de sleutelwoorden
Contentmarketing klinkt als een fancy term die veel marketeers gebruiken om ons te laten geloven dat ze iets magisch doen. Maar in de basis is het niets meer dan het creëren en delen van waardevolle, relevante en boeiende inhoud. En als je dat goed doet, dan maak je dat op maat voor je doelgroep. Basisregels voor iedereen die iets van communicatie begrijpt dus.
Een goed gesprek
Het doel van dit alles is het aantrekken en vasthouden van de aandacht van mensen. Dit in contrast met traditionele advertenties die vooral korte commerciële boodschappen uitzenden. Het is als een goed gesprek voeren met je publiek, in plaats van tegen ze te schreeuwen. Voelt wel goed, toch?
Opbouwen van je positie kost tijd
In een wereld waar consumenten overspoeld worden met informatie en reclame, is het essentieel om je te onderscheiden. Dat kan door waardevolle inhoud te bieden. Zo bouw je vertrouwen op bij je doelgroep en positioneer je jouw organisatie als een autoriteit in je vakgebied. Bovendien wordt je online zichtbaarheid groter (je wordt makkelijker gevonden en je SEO-waarde wordt beter) en dat zorgt uiteindelijk voor meer leads. Zoals je ziet is dit wel iets voor de lange termijn. Je moet hierin een positie opbouwen en dat kost tijd.
Hoe te beginnen?
Hoe pas je contentmarketing toe in je bedrijf? Dat begint met het begrijpen van je doelgroep. Je moet weten wie ze zijn, wat hen interesseert, welke problemen ze hebben en hoe jouw product of dienst helpt om die op te lossen. Met die inzichten maak je verhalen, content, whitepapers, artikelen, blogs -whatever- die waardevol zijn.
Vorm en inhoud
En je mag daarin heel creatief zijn. We noemden net een paar voorbeelden, maar er zijn nog veel meer interessante en boeiende manieren om je boodschap over te brengen. Video’s, infographics, podcasts; als het maar uniek en authentiek is, dus passend bij je organisatie en bij je merk. Ben je bijvoorbeeld een heel zakelijk bedrijf met een nog veel zakelijker doelgroep, dan is het gek om samen de ballenbak in te duiken voor een robbertje workshoptraining. Je begrijpt wat we bedoelen… Laat je (merk)persoonlijkheid zijn ding doen en probeer ook gewoon eens wat uit.
Spreiden maar!
Content maken is 1 ding, maar vergeet ook niet om te delen. Spread the word! zeggen we dan in goed Nederlands. Dus plaats het niet alleen op je website, maar deel het ook op sociale media, verstuur het via je e-mailinglijst, plaats het op relevante platforms binnen je vakgebied et cetera. Misschien kun je samenwerkingen aangaan met andere partijen of influencers? Het draait allemaal om het vergroten van je bereik en het bereiken van de juiste mensen op de juiste plaatsen.
Meten is weten
En vergeet niet: meet en analyseer je resultaten. Gebruik tools zoals Google Analytics om inzicht te krijgen in de prestaties van je content. Welke artikelen worden het meest gelezen? Welke video’s krijgen de meeste views? Analyseer die data en gebruik dat om je strategie te verfijnen en je content nog beter maken.
Dus: contentmarketing gaat om het leveren van waarde.
Daarmee bouw je contacten en relaties op en verstevig je je merk. Wees creatief, wees consistent en verras je publiek met geweldige verhalen. Let’s go!
Handig! Ik wil meer kennis opdoen