De eerste stappen voor een sociale media strategie
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Niet alleen privé, maar ook zakelijk worden ze dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. En ja, daar kun je dus ook best nieuwe klanten of nieuw personeel vandaan halen. Maar hoe? Geen paniek. Het is niet zo ingewikkeld.
“Je moet echt op TikTok zijn! Dat platform groeit als een gek!” Het is bijna niet meer bij te houden. Bijna elk jaar komt er weer zo’n kanaal bij. Als ondernemer word je er onrustig van. Moet je nu echt een YouTube-kanaal openen? Of je bedrijf op Instagram zetten? Of heb je een enthousiaste collega die graag de bedrijfsuitjes op Facebook wil delen? Grote bedrijven hebben hele afdelingen die voor hen de sociale media bijhouden. Die luxe heb jij niet. Wat kun je dan wel doen? We hebben een paar tips op een rij gezet om te beginnen met jouw sociale media strategie.
1. Begin met een plan
Als je iets doet, doe het dan goed. Dus begin met een plan. Bekijk welk kanaal voor jou het best is, afhankelijk van je doelstelling. Wil je klanten bereiken? Personeel werven? Meestal betekent het dat je dus echt niet alle kanalen hoeft te onderhouden. Dat is gewoon niet haalbaar. Kies er 1 of 2 en doe die goed. En bepaal in je plan ook wie er verantwoordelijk is voor onderwerpen en content.
2. Bepaal je doelgroep
We zeiden het al: bepaal vanuit je doel ook je doelgroepen. Zorg ervoor dat je weet wat ze belangrijk vinden en hoe je ze kunt bereiken. Daar volgt dan ook meteen het juiste kanaal en een flink aantal onderwerpen uit.
3. Maak een contentkalender
Een bekende uitdaging: wat moeten we nu weer posten?! Met een contentkalender kun je vooruitplannen. Op basis van punt 2 bedenk je onderwerpen die je bijvoorbeeld terug kunt laten keren in een format (klant van de maand, tip van de week). Daarnaast kun je aanhaken op actualiteiten en bijvoorbeeld events in jouw branche alvast voorbereiden. En je legt hiermee ook vast hoeveel je post. Te veel is niet goed en te weinig ook niet.
4. Meten is weten
Het is misschien lastig, maar het monitoren van je kanalen levert je veel informatie op. Meten is weten. Zo ontdek je welke berichten goed gelezen worden, wat veel bereik genereert en wanneer je doelgroep actief is. Want ook dat kan veel uitmaken. Dus verdiep je in het interpreteren van data, da’s belangrijk (of huur iemand in).
5. Begin een dialoog
Sociale netwerken zijn geen eenrichtingskanaal. Hoe meer interactie hoe beter. Vraag om reacties en reageer er uiteraard ook op. Nog dagelijks zien we bedrijven die gewoon comments in de tijdlijn niet beantwoorden. Zonde! Het is een mooie kans om te laten wat voor bedrijf je bent. Om echte interactie aan te gaan. Nog steeds de beste route naar een lange relatie.
We kunnen zo nog wel even doorgaan. Maar dit is niet bedoeld als een cursus. Er is natuurlijk nog veel meer te doen voor een goede sociale media strategie, maar begin gewoon eens. Het is hoe dan ook een kwestie van de lange adem. Kijk bijvoorbeeld eens hoe andere bedrijven het doen. Volg je concurrenten, dan weet je waar ze mee bezig zijn. Je raakt er echt geen klanten door kwijt. Die kiezen toch het bedrijf dat het beste bij ze past. Dus laat zien wie je bent!
Ik wil meer kennis opdoen